Deze ketting, ik krijg er een hartklap van
De fashionista’s onder mijn duizenden, ik bedoel miljoenen volgers, hebben ‘m natuurlijk allang zelf gespot: deze ketting. Die de hele wereld wil. Jij ook, ja.
Ik heb fashionwise echt niet onder een steen gelegen hoor, de afgelopen (tropen)jaren. Nou ja, eigenlijk wel, en daardoor had ik even gemist dat mijn favoriete modeontwerpster Phoebe Philo haar eigen label eind 2023 zou lanceren. Dat is het natuurlijk al, eind 2023. En man, wat een genot is het, dat label.
Kekke Paddington Bag
Ik werd verliefd op Phoebe toen ze die kekke Paddington Bag ontwiep voor modehuis Chloé. In die tijd verdiende ik zo goed als niks en kon ik me die tas niet veroorloven. Gelukkig kon ik tijdens een persreis in Turkije een niet van echt te onderscheiden neppert scoren. Die me overigens alsnog een kleine rib uit mijn lijf kostte, maar dat is weer een ander verhaal. Voor iedereen die nu glazig zit te kijken, het gaat om deze tas:. Zwáár dat-ie was. Daar kregen sommige vrouwen pijnlijke blessures van, maar ook dat is een ander verhaal.
Anyways, sinds die Paddington ging ik door, Phoebe ging door. Philo werd een van de eerste creatief directeuren in de modewereld die het aandurfde zwangerschapsverlof op te nemen. Ze stopte zo’n beetje op het hoogtepunt van haar carrière even met werken om tijd aan haar kinderen te besteden. Om vervolgens creatief directeur te worden bij Céline. De ontwerpstudio van Céline verhuisde van Parijs naar Londen, zodat Phoebe dicht bij man en kinderen kon zijn.
Ik kwam in de tropenjaren terecht en verloor volledig Phoebe uit het oog, omdat ik qua modeblik niet verder kwam dan regelmatige Hema-bezoekjes voor rompers, sokken en lekker zittende moeke-onderbroeken.
Philo is back
Maar goed, ik kwam onder mijn steen vandaan en de ontwerpster is terug. Met haar eigen label. En als ontwerpster met de ultieme female gaze én op haar eigen merites werkende carrièremoeder heeft ze meteen weer mijn hart gestolen. Van één item van haar eerste collectie krijg ik nu al weken een regelrechte hartklap. Deze ketting was in no time uitverkocht, helaas voor mij, en ik snap dat helemaal. Ik wil ’m. Jij ook. Denk ik. Als je moeder bent, tenminste. Het woord MUM talloze keren in dik goud om je nek, dit is toch de ultieme Carrie-ketting-versie-2.0?
Dus Sinterklaas, ik hoop dat je meeleest en ergens leuke connecties hebt en ‘m alsnog voor me kan scoren. Desnoods een neppertje, het maakt me niet uit. Ik droom er inmiddels van, deze ketting. Phoebe die het moederschap met zoveel pret de modewereld insleurt, ik vind het zo inspirerend en gedurfd.
Phoebe is back, en ik ben back. Als fan. Voor eeuwig, Phoebe. Vanaf nu ben ik weer een trouwe philophile. 💖Beloofd.
PS Nu blijkt het moederschap niet alleen bij Philo een thema, maar bij meerdere modemerken is het opeens een trending ding. Ik kan het hier het hele verhaal nawauwelen voor jullie, maar contentcuratie is nu juist weer heel erg 2022, dus dat doe ik niet. Mocht je het interessant vinden, beter lees je hier het hele artikel. Van i-D, wat anders?
UPDATE
Hij is weet te koop, dm’de een oplettende lezeres-ster me! OMG. Wil je nog een paarduizend geld aan me doneren in de vorm van deze heerlijkheid, hier koop je m.